Napake pri poslovnih predstavitvah
Ker je predstavitev dejavnost, ki terja obilo dela in skrbne priprave, jo vsekakor kaže načrtovati vnaprej. Nastopanje pred občinstvom se - kot vso poslovno komuniciranje - od družbenega sporazumevanja in pogovarjanja razlikuje po ciljnosti. Dobra predstavitev je ciljna dejavnost. Cilji so lahko različni in jih je več: od informiranja, prepričevanja, dokazovanja, spodbujanja, ali hkrati vsega po malo.
Tokrat bomo pogledali kaj, kako in kdaj gre lahko pri poslovni predstavitvi narobe. Katere so značilne napake pri predstavitvah, katerih bi se morali otresti v celoti, če bi želeli izpeljati perfektno poslovno predstavitev.
Napake v urejenosti:
-
nejasni cilji govora,
-
neupoštevanje značilnosti poslušalcev,
-
nejasna struktura predstavitve - ni rdeče niti,
-
težave z opremo in pripomočki,
-
slaba usklajenost med govorom in pripomočki,
-
napačen razpored poudarkov, konec ni vrhunec,
-
nejasna delitev vlog pri skupinski predstavitvi,
-
preveč ali premalo časa za predstavitev.
Napake v vsebini:
-
slabo obvladana vsebina,
-
neprepričljivost vsebine,
-
izgubljanje v podrobnostih,
-
napačne ali netočne trditve,
-
razkorak med vsebino in cilji predstavitve,
-
nejasna členjenost vsebine,
-
nenazornost,
-
premalo aktualnosti, udarnosti.
Napake v izrazju:
-
govorec pove vsebino, poslušalec pa si jo razlaga in osmisli po svoje,
-
govorec pleteniči, se suče okrog jedra kot maček okrog vrele kaše; tako raztrese poslušalce in lahko zaide v slepo ulico,
-
govorec tvori naporen, dolge stavke, v katerih so moteči vrinjeni stavki in v katerih so osebek, povedek in predmet predaleč narazen,
-
predolge besede, preobilica tujk, strokovnih besed,
-
uporaba podobnih besed z različnimi pomeni,
-
neželen asociacije,
-
nepravilna izraba izrazov,
-
kopičenje prispodob zmede poslušalca.
Napake v govoru:
-
nejasna izgovorjava, preveč narečja, žargona,
-
glasovi obotavljanja med besedami (eeeeee, mmmmm),
-
neželeni zvoki (odkašljevanje, hrkanje, smrkanje),
-
sivina brez poudarkov in vrhuncev,
-
ni rdeče niti za poslušalce,
-
poslušalci imajo občutek, da skuša govorec manipulirati z njimi, ker so cilji nejasni,
-
neprimerno izrazje in zahtevnost,
-
slaba vizualizacija predstavitve,
-
neustrezno izbrani mediji,
-
pretirana raba tehničnih pripomočkov,
-
neobvladana, slabo delujoča oprema,
-
pretiravanje: predstavitve je bila sama sebi namen,
-
časovna nedisciplina.
Napake pri obravnavanju poslušalcev:
-
zanemarjena, pozabljena, prezrta vprašanja in pripombe,
-
poslušalcem govorec ne da priložnosti za aktivno sodelovanje,
-
neobvladana razprava,
-
vzvišen odnos: napihnjen, neskromno oblečen govorec, govorjenje zviška, neprevidno ravnanje s pripomočki (palica za kazanje),
-
neprimerno nebesedno komuniciranje,
-
ubijanje poslušalcev s podrobnostmi,
-
"mimogovor" s poslušalci zaradi različnih interesov,
-
razdeljevanje gradiva med predstavitvijo,
-
zbujena nerealna pričakovanja udeležencev,
-
neupoštevana nepripravljenost poslušalce: ti pogosto ne preberejo gradivo, ki ga prejmejo vnaprej, in se izgubijo, če se govorec sklicuje na gradivo, ki ga niso mogli proučiti.
Povzeto po Poslovno komuniciranje: evropske razsežnosti, Maribor, 2004