Dotik - mati vseh čutov
Dotik je dejavnost, pri kateri zaznavamo nekaj z rokami, s prsti, z deli telesa. To ni čustvo, toda ob fizičnih in mehaničnih spremembah, kakršne začutimo ob dotiku, nastopijo pri nas različne emocionalne spremembe.
Prebivalci našega geografskega območja sodimo v kontaktno kulturno skupino. V tej skupini ljudje uporabljajo dotik kot sredstvo izražanja. Med kontaktne kulturne skupino sodijo še narodi oziroma kulture iz: Južne Evrope, Sredozemlja, Latinske Amerike in nekateri sloj v Severni Ameriki (zlasti tamkajšnji temnopolti prebivalci), Arabci in mnogi afriški narodi. V nekontaktno skupini pa je uvrščena večina azijskih kultur (npr. Indija), Severna Evropa, Anglija ter višji sloji prebivalstva Severne Amerike.
Nebesedni signali so v neposredni komunikaciji enakovredni, včasih pa delo do petkrat močnejši ali izrazitejši od besednih sporočil. To še posebej velja za dotik, ki v naših medosebnih odnosih lahko učinkuje tudi negativno. Lahko ga namreč dojamemo tudi kot agresivnost, poseganje v našo osebnost in podobno.
Poglejmo nekaj "načinov" dotika in njihovega prenesenega pomena.
Dotik | Pomen |
mahljaj, božanje, lizanje (telo, obraz, lasje) | naklonjenost, spolna privlačnost |
trepljanje po roki, hrbtu, ramenih | prijateljstvo, hrabrenje, zaščita |
rokovanje, poljub na lice | pozdrav, slovo, poslavljanje |
objem | intenzivnejši pozdrav, poslavljanje |
daljši objem, zadrževanje rok | čestitanje, ožje prijateljstvo, sočustvovanje |
dotikanje rok, ramen, hrbta | povečevanje vplivnosti, družabnosti |
ob pripovedovanju kratek dotik | zbujanje pozornosti |
potegovanje, porivanje, vodenje | direktno usmerjanje |
profesionalni dotik, npr. dotik zdravnika | raziskovanje telesa |
ščegetanje, žgečkanje | igra |
udares z roko, z dlanjo, klofuta, brca itd. | agresivnost |
Kako pa je z dotiki v poslovnem komuniciranju
Do dotika v poslovni komunikaciji zlasti pride pri pozdravljanju. V ritual pozdravljanja pa na prvem mestu sodi rokovanje. Ta prvi fizični stik ima v medosebni komunikaciji velik pomen, saj smo na dotik izredno občutljivi in se nanj tudi odzivamo. Ravno dotik, ki ga ustvarjamo s svojimi dlanmi, s svojimi rokami, je tisti, iz katerega lahko marsikaj razberemo o značaju osebe, s katero se rokujemo, o njenem odnosu do nas, o njenem razpoloženju itn.
Stisk roke naj bi bil v bistvu potrditev dobrih namenom, izraz dobronamernosti, dodatek k neizgovorjenimi besedam dobrodošlice, veselja ob srečanju, izraz spoštovanja, naklonjenosti. Kot vsega drugega se lahko naučimo tudi rokovati, tako da bo to prijetno in sprejemljivo za druge. Stisk roke naj bi bil čvrst, trdne, zanesljiv. Oseba, s katero se rokujemo, naj bi z nami (ob nas) začutila, da smo pošteni, zanesljivi, odkriti. Rokovanje naj traja le nekaj trenutkov, tri do štiri sekunde. Pri tem ne smemo oponašati črpanja vode iz vodnjaka ali mahati z rokami. Upoštevajte tudi to, da imajo nekateri ljudje izredno občutljive roke in premočan stisk ob rokovanju, bi lahko povzročil bolečine, zato je neprimeren. Pa tudi za tiste, ki imajo na prstih veliko nakita, je premočen stisk roke neprijeten in boleč.
Skratka dotik je zelo delikatna stvar med ljudmi. Še zlasti, ko gre za posel, saj se večinoma srečujemo z ljudmi, ki jih srečamo bodisi prvič, edino krat in nikoli več, bodisi zelo poredko in dotikanje z njimi ni nujno želeno in prijetno doživetje. Zato bodite pri dotikanju zelo previdni. Poskušajte razbrati signale sočloveka, ki jih oddaja že pri besednem pristopu do vas. Opazujte tudi njegove oči in mimiko obraza, iz česar lahko razbere marsikakšen namig o tem, ali si dotika želijo ali ne.
Povzeto po Poslovno komuniciranje: evropske razsežnosti, S. Možina, M. Tavčar, N. Zupan, A.N. Kneževič, Maribor, 2004