Stereotipi o podjetnikih
O podjetnikih, njihovi osebnosti, načinu življenja in nasploh njihovi pojavi vladajo različni miti oziroma stereotipi. Profesor na Harvardu in Babsonu (ZDA) gospod Jeffrey Timmons je zbral nekatere najpogostejše in jih tudi komentiral. Prepričanje ali neka ideja, kakšni podjetniki so, je ena, realnost oziroma resnica o njih pa je čisto druga zgodba. Zato ob prebiranju njegovih komentarjev poskušajte ocenite še sami, kakšni so stereotipi in kakšna je resnico o podjetnikih v vašem okolju.
Stereotip 1: Podjetnik ne postaneš, ampak se rodiš.
Resnica: Čeprav je res, da so naravna inteligenca, energija in ustvarjalni talent podjetnikom dani že ob rojstvu. Pa so te sposobnosti same po sebi kot neizoblikovana glina ali neposlikano slikarjevo platno. Podjetnik nastane takrat, ko se ustrezna znanja, veščine, izkušnje in stiki v nekajletnem obdobju združijo. Vse to pa spremlja velika mera lastnega razvoja. Ustvarjalna sposobnost zaznati in zatem izkoristiti priložnost je rezultata najmanj desetletnih izkušenj, ki šele pripeljejo do prepoznavnega vzorca.
Stereotip 2: Podjetništva se lahko loti vsak.
Resnica: Podjetniki, ki poznajo razliko med zamislijo in priložnostjo in ki so v svojem razmišljanju dovolj široki, se lotevajo poslov, ki imajo večje možnosti za uspeh. Sreča, v kolikor je prisotna, zahteva dobro pripravo. Še najlažji je začetek. Najtežje je preživeti, vztrajati in graditi podjetje tako, da bo njegovim ustanoviteljem prineslo "žetev". Verjetno bo držalo, da med 10 ali 20 novimi podjetji, ki preživijo pet ali več let, le eden prinese svojim ustanoviteljem velik dobiček.
Stereotip 3: Podjetniki so igralci na srečo.
Resnica: Tveganja uspešnih podjetnikov so dobro premišljena in podprta z izračuni. Na izid skušajo vplivati, pogost tako, da tveganje delijo s kom drugim. Če imajo možnost, se tveganjem izognejo, ali jih kolikor mogoče zmanjšajo. Tveganje pogosto razdelijo na manjše, lahko prebavljive kose; šele tedaj vložijo svoj čas ali sredstva, da bi ugotovili, ali jim bo tak kos omogočil uspeh. Ne iščejo zavestno tveganj, ne tvegajo po nepotrebnem, a tudi ne bežijo pred tveganji, ki se jim ni mogoče izogniti.
Stereotip 4: Podjetniki želijo o vsem odločati sami.
Resnica: Biti lastnik in uspešno skrbeti za vse, deluje omejujoče na rast podjetja. Samostojni podjetniki ponavadi ne živijo slabo. Toda, če človek dela sam, je razvoj tudi obetajočega podjetja zelo otežkočen. Podjetniki z večjimi ambicijami si ustvarijo tim, organizacijo, podjetje. Poleg tega je 100 odstotkov od nič vedno nič. Zato, namesto, da bi vzeli večji kos kolača, raje stremijo za tem, da bi bil kolač večji.
Stereotip 5: Podjetniki so sami svoji gospodje in popolnoma neodvisni.
Resnica: Podjetniki še zdaleč niso neodvisni in služijo raznim gospodarjem in klienteli. To so partnerji, vlagatelji, odjemalci, dobavitelji, upniki, zaposleni, njihove družine in vsi, ki so zajeti v obveznosti od širše do ožje skupnosti. Seveda se lahko podjetniki samostojno odločajo, če sploh, kdaj in komu se bodo odzvali.
Stereotip 6: Podjetniki delajo več in naporneje, kot menegerji v velikih podjetjih.
Resnica: Nobenega dokaza ni, da bi vsi podjetniki delali več od njihovih kolegov v velikih podjetjih. Nekateri delajo več, drugi manj. Nekaj podjetnikov je v resnici izjavilo, da delajo manj.
Stereotip 7: Podjetniki živijo pod velikim stresom in plačujejo visoko ceno.
Resnica: Nobenega dvoma ni, da je biti podjetnik naporno in zahtevno. Toda obenem ni nobenega dokaza, da bi bil ta poklic napornejši do številnih drugih visoko zahtevnih poklicev. Podjetniki najdejo v svojem poklicu veliko zadovoljstva, imajo občutek, da so nekaj naredili. So bolj zdravi in odhajajo v pokoj kasneje, kot tisti, ki delajo za druge. V primerjavi z menedžerji velikih podjetij je število podjetnikov, ki so izjavili, da se ne bodo nikdar upokojili, trikrat večje.
Stereotip 8: Lotiti se podjetja je tvegano in se pogosto konča z neuspehom.
Resnica: Nadarjeni in izkušeni podjetniki so pogosto na čelu uspešnih podjetij. S predpostavko, da so cilji, ki jih skušajo uresničiti, privlačni in znajo za uspeh svojega podjetja privabiti prave ljudi in potrebna finančna in druga sredstva. Še več, propadajo podjetja in ne podjetniki! Neuspeh je pogosto ogenj, ki kali jeklo podjetnikovih izkušenj in zdrave pameti.
Stereotip 9: Denar je najpomembnejša sestavina novega podjetja.
Resnica: Če obstajajo druge sestavine in sposobnosti, bo prišel tudi denar. Seveda pa iz tega ne sledi, da je denar jamstvo za uspeh. Za podjetnika je denar to, kar so za umetnika barve in čopič - mrtvo orodje, ki lahko, če je v pravih rokah, ustvarja čudeže, prave umetnije. Tudi denar je le sredstvo za dosego cilja in ne sam sebi namen. Podjetniki uživajo v napetosti samega lova. In celo potem, ko je zaslužil milijon evrov ali več, se bo podjetnik ves predal delu in novi zamisli in novemu podjetju.
Stereotip 10: Podjetniki naj bi bili mladi in polni energije.
Resnica: Čeprav ti lastnosti lahko pomagata, starost ni omejitev. Povprečna starost podjetnikov, ki se lotevajo podjetij z velikimi možnostmi dobička je sredi 30-ih, obstajajo pa številni primeri podjetnikov, ki so vstopili v posel pri 60-ih letih. Pomembno je imeti znanje, izkušnje in stike, ki lahko podjetniku zelo pomagajo zaznati in izkoristiti priložnost.
Stereotip 11: Podjetniki najdejo motiv le v dirki za vsemogočnim denarjem.
Resnica: To, kar žene podjetnike v iskanje poslov z možnostjo velikih dobičkov, je bolj izgradnja podjetja in ustvarjanje dolgoročnih dobičkov, kot pa takojšnja nagrada v obliki visokih plač in postranskih zaslužkov. Močan vpliv je občutek samopotrjevanja in izpolnitve ciljev, občutek imeti svojo usodo v lastnih rokah in uresničiti svojo vizijo in sanje. V takšni luči je denar orodje in sredstvo za dosego cilja.
Stereotip 12: Podjetniki želijo imeti moč in oblast nad drugimi.
Resnica: Uspešne podjetnike vodi želja po odgovornosti, uspehu in rezultatih in ne moč sama po sebi. Zadovoljstvo jim daje občutek, da so dosegli cilj in bili boljši od tekmecev, in ne potreba po lastni moči, ki se kaže v nadvladi in oblasti nad drugimi. zaradi svojih uspehov so lahko močni in vplivni, vendar so to bolj stranski proizvodi podjetniškega procesa, kot pa njihovo gibalo.
Stereotip 13: Če je podjetnik nadarjen, bo v letu ali dveh dosegle uspeh.
Resnica: Star pregovor, ki velja med podjetniškimi mogotci, pove vse: Limone dozorijo v dveh in pol letih, za bisere pa jih je potrebno sedem ali osem. Redko se zgodi, da je novo podjetje na čvrstih nogah prej kot v treh ali štirih letih.
Stereotip 14: Vsak podjetnik, ki ima dobro idejo, lahko zebre naložbeni kapital.
Resnica: Samo 1 do 3 od 100 podjetniških zamisli podjetnikov z dobrimi idejami, ki iščejo naložbeni kapital, le tega tudi dobi.
Stereotip 15: Če ima podjetnik dovolj začetnega kapitala, bo gotovo uspel.
Resnica: Velikokrat je prav nasprotno. Namreč, da preveč denarja na začetku pogosto ustvari neutemeljen optimizem in sindrom razvajenega otroka. Pomanjkanje discipline in nepremišljeno trošenje običajno pripeljeta do resnih problemov in do neuspeha.
Urška Č.
Povzeto po: Podjetništvo in management malih podjetij, prof dr. M. Rebernik in soavtorji