Motivi, da postanem podjetnik
Raziskovalci in razni analitiki se že več let, celo desetletij, ukvarjajo z iskanjem "idealnega podjetnika". Takšna oseba s popolnim in univerzalnim receptom za uspeh seveda ne obstaja. Podjetnik namreč lahko postane vsak z dobro poslovno idejo. Uspešen podjetnik pa mora imeti poleg ideje še precej zaupanja vase in dovolj odločnosti, da svoje idejo uresniči. Obenem pa potrebuje tudi precej znanja, da lahko v vsakem trenutku sprejema pametne odločitve.
Gola želja brez pravih motivov, da bi postali podjetnik, pa žal ne zadostuje. Najprej morate razumeti, da je odločitev, da ne boste postali podjetnik, prav toliko vredna, kot odločitev, da boste napravili odločilen korak in postali sam svoj šef. Pri tem pa morajo biti "motivi" za to pravi!
Tako je priporočljivo poznati naslednja dejstva, preden se odločite za podjetniško pot:
- Povprečni delovni teden podjetnika traja 64 ur. V skoraj polovici poslov je vaš partner/soproga (soprog) soudeležen 21 ur (skupaj torej 85 ur).
- Večina ljudi s tem, ko se samozaposli, ne poveča svojih prihodkov.
- Rezultati raziskave, opravljene v ZDA, kažejo, da so trdo delo, vztrajnost in motivacija trije najpomembnejši elementi uspeha. Druga dva pomembna elementa, omenjena v raziskavi, sta še poštenost in zdravje.
- Podpora partnerja/soproge (soproga) je pomemben dejavnik uspeha oz. neuspeha pri zagonu in delovanju podjetja.
- Kar 20% podjetnikov v prvih 18 mesecih ne zasluži ničesar.
Podjetništvo namreč zahteva predanost in trdno voljo. Je psihično in fizično naporno. Zato se je zelo pomembno vprašati, zakaj želite postati podjetnik. To pa zahteva kar nekaj poglobljenega razmisleka, ki zelo pomembno vpliva na sprejemanje vseh nadaljnjih odločitev. Motivi oziroma razlogi o tem, zakaj želite postati podjetnik so glavna gonilna sila vašega podjetja. Namreč tudi ko gre za odločitev o podjetništvu, je prvo vprašanje, ki si ga morate zastaviti, kaj sploh pričakujete od svojega življenja. Kakšne so vaše želje, ambicije, kje se vidite čez 5 let?
Zato si sestavite seznam vaših želja, vprašajte se, zakaj (iz katerih razlogov) si to želite, kaj vas zares priteguje!? Ali podjetniška pot ustreza vašim načrtom za prihodnost? V vprašanja se poglobite, ne bodite površni, zlasti pa bodi iskreni sami do sebe.
Na primer motivi oziroma razlogi, ki vas lahko pritegnejo in pretehtajo vašo odločitev da postanete podjetnik, so večinoma: denar, potovanja, strokovno znanje, neodvisnost, odločenost ...
In na vsakega izmed razlogov si postavite vprašanje "zakaj si to želim". Na primer:
1. Denar:
- Zakaj? Ker želim kupiti…
- Zakaj? Ker želim status, znanje, varnost, neodvisnost itd...
2. Potovanje:
- Zakaj? Ker hočem videti svet...
- Zakaj? Ker želim svobodo, znanje, izkušnje, spoznavati ljudi itd...
3. Strokovno znanje:
- Zakaj? Ker sem si vedno želel pridobiti nova strokovna znanja, se naučiti tujih jezikov.
- Zakaj? Ker me to osebnostno izpolnjuje.
- Zakaj? Ker znanje rad delim tudi z drugimi!
4. Neodvisnost:
- Zakaj? Ker želim biti sam svoj šef, si sam postavljati cilje, naloge, izzive. In jih tudi izpolnjevati.
- Zakaj? Ker želim prilagodljiv delovni čas.
To niso vprašanja, na katera bi lahko odgovorili v petih minutah, zato si vzemite čas za odgovor. In vzemite si dosti časa. Vedite, da bodo odgovori na ta vprašanja gonilo vašega posla. Vprašati se morate tudi o drugih razlogih, ki vas napeljujejo k podjetništvu. Ti razlogi so poslovnega značaja in močna utež na tehtnici odločitve. Na primer:
- Ali ste našli poslovno priložnost, za katero imate dovolj strokovnega znanja in izkušenj, da bi jo lahko sami izkoristili?
- Imate mar veščine in znanja, ki bi jih lahko uporabili za samostojen posel?
- Imate konjiček, ki bi lahko prerasel v prijeten posel?
Vse to so pozitivni razlogi za razmislek o podjetniški poti.
Če pa vaša želja po podjetništvu izvira iz negativnih razlogov, recimo: če ne morete najti službe, niste zadovoljni s trenutno zaposlitvijo – raje ponovno razmislite o podjetniški poti. Negativna motivacija ne more dolgoročno ohranjati posla. Če so vaši razlogi, ko razmišljate o podjetništvu: veliko zaslužiti – ponovno dobro premislite. Velja opozorilo, da večina podjetnikov ne zasluži več kot takrat, ko so imeli redno zaposlitev in da jih vsaj 20% v prvih 18 mesecih ne zasluži nič.
Ključnega pomena pri vsem tem je torej, da pretehtate, če so razlogi za podjetništvo dovolj močni, da se boste predali težaškemu delu, ki ga boste morali vložiti v svojo poslovno idejo, da bo le ta zaživela in preživela v prihodnosti.
Zato si odgovorite na naslednja vprašanja:
- Kaj pričakujete od življenja?
- Zakaj so te stvari pomembne za vas?
- Kaj bi radi počeli čez 5 let?
- Zakaj bi radi to počeli?
- Ali podjetniška pot ustreza vaši zamisli o vašem življenju in prihodnosti?
- Zakaj vam samozaposlitev (ne) ustreza?
- Kateri drugi razlogi, zaradi katerih se želite samozaposliti, še obstajajo?
Torej, če vam misel na pomanjkanje denarja na začetku podjetniške poti, predolg delavnik, zaslužek odmaknjen daleč v prihodnost in občasno pomanjkanje podpore v družini, vzbuja dvome in vas dela že pred začetkom negotove in premalo odločne, potem se raje ne odločajte o podjetniški poti. Kajti zlato pravilo podjetništva je, da morate trdno verjeti vase in v svojo idejo, ter se vsega lotevati stoodstotno ali pa sploh ne! Podjetništvo vam mora pomenit več kot samo "možno izbiro", pomeniti vam mora "edini zbor", kajti kmalu podjetništvo postane vaš "življenjski slog".
Povzeto po: Trije koraki v podjetništvo - 1, Poglej, preden skočiš - Je podjetništvo sploh zame?, mag. M. Rus, prof.dr. M. Rebernik, Tovarna podjemov
Urška Č.