Vedenjske lastnosti podjetnika
Strokovnjaki s področja (malega in srednjega) gospodarstva kot tudi izkušeni podjetniki trdijo, da če govorimo o podjetniškem okolju in uspešnem podjetju, govorimo o ljudeh. Razvoj podjetništva je namreč odvisen od posameznikov in moramo si priznati, da ima vsaka poslovna zgodba za seboj ime in priimek. Zato nas je zanimalo kakšne so po mnenju izvedencev tipične vedenjske značilnosti osebe – podjetnika.
Podjetništvo lahko z drugimi besedami opišemo tudi kot način upravljanja, ki zajema sledenje priložnostim ne glede na vire, ki so na razpolago. Podjetniki so zato v nadaljevanju tega duha osebe, ki pravočasno odkrijejo in gibko identificirajo vsako priložnost, zberejo potrebne vire, izpeljejo praktičen akcijski načrt in požanjejo vse zasluge in nagrade.
Vedenje podjetnikov (in podjetnic, se razume) obdelujejo različni raziskovalci in nastalo je že več tovrstnih razlag. In po njih kaže, da so vsem skupne naslednje tipične lastnosti:
- želja po prevladi,
- potreba po dosežkih,
- želja po prevzemanju osebne odgovornosti za odločitve,
- izpostavljanje in dajanje prednosti rizičnim odločitvam in projektom,
- zanimanje za konkretne rezultate,
- nagnjenost k razmišljanju o prihodnosti,
- izrazita želja po biti sam svoj gospodar, biti svoboden in neodvisen.
Verjetno pa ne obstaja »popoln podjetnik«, ki bi posedoval vse naštete tipične lastnosti. Zaradi tega so naštete lastnosti uokvirili v šest skupin oziroma »podjetniških tem«, ki opisujejo značilen način obnašanja in ravnanja profesionalnega podjetnika. In sicer govorimo o:
1. predanosti in odločenosti,
2. obsedenosti s priložnostjo,
3. strpnosti do rizika, nejasnosti in negotovosti,
4. ustvarjalnosti, samozaupanju in sposobnosti prilaganja,
5. motiviranosti za nadkriljevanje in obvladovanje celotne situacije,
6. vodstvu.
Poleg šestih navedenih skupin, ki opisujejo nujno potrebne lastnosti uspešnega podjetnika, pa obstajajo tudi druge želene lastnosti, ki pa so bolj osebnostnega značaja in se jih je težje ali nemogoče priučiti kot prej naštetih šest podjetniških tem. Te pa so: pozitivna energija, zdravje, čustvena stabilnost, ustvarjalnost in inovativnost, inteligenca, sposobnost navdihovanja drugih, osebnostne vrednote, simpatičen značaj …
Obstajajo pa tudi nekatere tako zelo nepodjetniške lastnosti, katerih se mora vsak podjetnik čim hitreje znebiti, če se prepozna v njih., saj le-te odženejo še tako sicer na dlani dostopno podjetniško priložnost. Te pa so:
- neavtoritativnost in nesprejemanje nasvetov drugih,
- impulzivnost, reakcija brez predhodnega razmisleka,
- prepričanje v lastno neranljivost,
- »macho« obnašanje, narcisizem,
- perfekcionizem,
- prepričanost v lastno vsevednost in nezmotljivost,
- neodvisnost za vsako ceno in ne glede na posledice.
Kot zaključek naj povemo, da so vsi uspešni podjetniki predvsem vsestranski in večplastni. Morajo znati sanjati in vedeti, kdaj ter na kakšen način lahko ustvarijo svoje sanje in vizije. Priznati si morajo, da vsega ne zmorejo delati sami, najti ustrezne sodelavce, biti dober organizator in dober vodja. Tveganje je njihov vsakdanji spremljevalec, vedeti pa morajo tudi kdaj se je potrebno ustaviti, ko postane pot slepa in brez izhoda.
Vir: http://epfip.uni-mb.si, prof. dr. Miroslav Rebernik in soavtorji: Podjetništvo in management v malih podjetjih
Urška Č.