| 

Poslovne priložnosti

Najsijajnejši dirkalnik vseh časov praznuje rojstni dan

Najsijajnejši dirkalnik vseh časov praznuje rojstni dan

Pred 40 leti, 13. marca 1969, je sedanja družba Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG na avtomobilskem salonu v Ženevi predstavila avtomobil, ki ga celo po današnjih merilih ni možno opisati zgolj z besedo „super športni avtomobil“: Porsche 917, ki se je v zgodovino zapisal kot eden najhitrejših in najuspešnejših dirkalnikov vseh časov.

Projekt 917 so pri Porscheju začeli v juniju 1968, ko je mednarodna avtomobilistična zveza (FIA) napovedala nov razred „homologiranih športnih avtomobilov“ z največ petlitrskimi motorji in najmanjšo maso 800 kg. Pri Porscheju so pod vodstvom Ferdinanda Piëcha do aprila 1969 izdelali predpisanih 25 primerkov novega tipa dirkalnika in Porsche 917 je lahko še isto leto začel svojo dirkalno kariero. Potem ko je na prvih treh tekmah odstopil zaradi tehničnih težav, se je avgusta 1969 z zmago Joa Sifferta in Kurta Ahrensa na 1.000 kilometrov dolgi dirki na Österreichringu začel njegov zmagovalni pohod.

Motor modela 917 je bil prav tako svojevrsten kot raznolike karoserijske različice tega modela: za voznikovim sedežem je bil vgrajen zračno hlajeni 12-valjni motor z ležečimi valji, ki je bil zaradi ročične gredi zasnovan kot V-motor s kotom 180 stopinj. Gibna prostornina je sprva znašala 4,5 litra, največja moč pa 382 kW (520 KM). Cevasto ogrodje je bilo izdelano iz aluminija, karoserija pa ojačana s steklenimi vlakni. Da bi vozilo čim bolje prilagodili na najrazličnejše dirkalne steze, so Porschejevi inženirji razvili več karoserijskih različic. Za ovinkaste steze so zasnovali različico s kompaktnim zadkom, saj je za hitro vožnjo skozi ovinke potreben višji pritisni tlak. Za hitrejše dirkalne steze in veliko končno hitrost pa so izdelali različico z dolgim zadkom. Nato so dodali še odprte modele Spyder 917 za nastope v serijah CanAm in Interserie.

V sezoni 1970 je Porsche suvereno osvojil naslov prvaka med konstruktorji, saj je z modeloma 917 in 908/03 dosegel kar devet od desetih možnih zmag. Zmagovalna serija se je začela v Daytoni, nadaljevala pa v Brands Hatchu, Monzi, Spaju, na Nürburgringu, Targa Florii, v Le Mansu, Watkins Glenu in na Österreichringu. Vsekakor pa je bil vrhunec sezone dolgo želena skupna zmaga na dirki 24 ur Le Mansa, ki sta jo Porscheju 14. junija 1970 priborila Hans Herrmann in Richard Attwood. Model 917 s kompaktnim zadkom v rdeče-beli barvi Porscheja Salzburg in štartno številko 23 ni uspešno kljuboval le hudi konkurenci, ampak tudi hudemu nalivu.

Tudi naslednje leto, v sezoni 1971, je kraljeval model 917, ki je na svetovnem prvenstvu med konstruktorji Porscheju ponovno priboril osem od desetih zmag. Poleg tega je Porsche spet slavil na dirki 24 ur Le Mansa – tokrat po zaslugi Gijsa van Lennepa in dr. Helmuta Marka, ki sta s povprečno hitrostjo 222 km/h in 5.335 prevoženimi kilometri postavila nov rekord dirke, ki velja še danes. Posebnost njunega modela 917 s kompaktnim zadkom v obliki plavuti morskega psa je bilo magnezijevo cevasto ogrodje. Še en rekord je 1971 dosegel 917 Coupé z dolgim zadkom: dirkalnik s štartno številko 21 je na ravnini Mulsanne dosegel največjo hitrost 387 km/h. Posebno pozornost je v Le Mansu zbudil tudi Porsche 917/20 s kombinacijo kompaktnega in dolgega zadka ter svojimi širokimi proporci. Čeprav je rožnati dirkalnik z vzdevkom „Pujs“ izpadel že na polovici dirke, je zaradi svoje nenavadne barve postal eden najbolj znanih Porschejev nasploh.

Ko je na koncu sezone 1971 potekel pravilnik evropske zveze FIA za „petlitrske dir-kalnike“, so se pri Porscheju odločili za udeležbo na prvenstvu CanAm (Candian American Challenge Cup). Junija 1972 je zasebna tekmovalna ekipa Penske v Mosportu prvič nastopila s Porschejem 917/10 Spyder s turbopolnilnikom. Z močjo do 735 kW (1000 KM) je Spyder pometel s konkurenco in z zmagami na dirkah Road Atlanta, Mid Ohio, Elkhart Lake, Laguna Seca in Riverside Porscheju priboril naslov prvaka na prvenstvu CanAm. Leto kasneje je Porsche svetu športnega avtomobi-lizma premierno predstavil model 917/30 Spyder z močjo 882 kW (1200 KM). Premoč dirkalnika, ki ga je vozil Mark Donohue, je bila tolikšna, da so na koncu spremenili pravilnik serije CanAm in Porscheju 917/30 preprečili nadaljnjo udeležbo na tekmovanjih v sezoni 1974. Značilno za Porsche: tehnologije za povečanje moči, ki so jih razvili za potrebe tekmovanj so uspešno prenesli na cestne športne avtomobile. Tako v modele 911 Turbo od leta 1974 dalje vgrajujejo turbopolnilnik na izpušne pline, ki je že od takrat sinonim za odlično zmogljivost Porschejevih športnih avtomobilov.

Še danes ima Porsche 917 legendaren sloves. Tako mu je 50 mednarodnih strokovnjakov s področja športnega avtomobilizma v priznani britanski strokovni reviji „Motor Sport“ podelilo naslov „najsijajnejši dirkalnik vseh časov“. Skupno so pri Porscheju izdelali 65 primerkov modela 917: 44 športnih kupejev s kompaktnim ali dolgim zadkom, dva PA Spyderja in 19 Spyderjev serije CanAm in Interserie s turbomotorji z močjo do 1029 kW (1400 KM).

Sedem najpomembnejših Porschejev 917 – med njimi zmagovalca Le Mansa v letih 1970 in 1971 ter 917/30 Spyder – je trenutno na ogled v novem Porschejevem muzeju v Stuttgart-Zuffenhausnu.

Vir: Porsche Slovenija d.o.o.
 

sorodni članki