Pasti, ki vas čakajo pri postavitvi spletnega portala
Podjetnike, ki imajo svoj portal na spletu, smo vprašali, kaj bi svetovali začetniku, kaj je treba paziti pri ponudnikih gostovanja, koliko lastnega IT se splača imeti, na katere stroške je treba še posebej paziti in katere so najpogostejše napake imetnikov portala
Podjetnike, ki imajo svoj portal na spletu, smo vprašali, kaj bi svetovali začetniku, kaj je treba paziti pri ponudnikih gostovanja, koliko lastnega IT se splača imeti, na katere stroške je treba še posebej paziti in katere so najpogostejše napake imetnikov portala.
Boštjan Svete, www.bicikel.com: "Zame je formula za uspešno spletno mesto, kako nevsiljivo vzpostaviti komunikacijo z obiskovalci, ki so posredno tudi ustvarjalci in avtorji vsebin, ko se s stranjo poistovetijo. Stran bicikel.com je nastala leta 2002 in od takrat je doživela eno večjo in dve manjši prenovi. Če se je v tistem obdobju predvsem sorodnim stranem reklo portali, jim je danes bolj blizu naziv spletna skupnost.
To je že osnovna razlika, kako razmišljati danes, ko se odločimo postaviti spletno skupnost. Ko pogledam našo večjo prenovo, lahko rečem, da je bila zastavljena preširoko, saj kar nekaj zastavljenih vsebin pozneje ni zaživelo, predvsem zaradi pomanjkanja kadra. Še posebej je ta napaka pogosta pri začetnikih, saj brez izkušenj ni mogoče vsega predvideti. Pred zagonom novega spletnega mesta je bolje predstaviti manj vsebin in jih dodajati pozneje, stran pa za določen čas poimenovati beta. Ravno z oznako beta si omilimo tudi nezadovoljstvo obiskovalcev, ki na internetu ne skoparijo s kritikami.
Ko se spletnega mesta lotimo povsem na novo, je zelo težko napovedati, kakšne bodo obremenitve (promet). To je najbolj pomemben podatek pri odločitvi glede ponudnika gostovanja. Pri postavitvi spletnega mesta je treba biti previden, ker ob velikem prometu ponudnik s strežniki v tujini, ki je cenovno zelo ugoden, ne bo mogel zagotavljati ustrezne hitrosti delovanja spletnega mesta.
Ko na začetku načrtujemo stroške, si določimo preveč nalog, med drugim tudi svoj strežnik. Na trgu se hitro najde posameznika, ki "obvlada" postavitev in administriranje strežnika. Takšna odločitev je lahko kot bumerang že pri prvih nadgradnjah in poskusih vdora, ko ravno te osebe ni mogoče priklicati. Malo je verjetno, da bomo imeli svoje programerje, saj se kupi že postavljeno ogrodje ali poišče izvajalec. V obeh primerih je pomembno, da se določijo roki in naloge, kaj bo do kdaj narejeno. Opredeliti je treba testno obdobje, saj pogosto zmanjka časa za preizkušanje.
Težava podjetnikov je, da sami pogosto ne vedo, kaj točno želijo in to ugotovijo šele, ko vidijo nekje drugje. Zato ni odveč, da že na začetku poiščemo strokovno pomoč. Večina programerjev naredi natančno to, kar piše v specifikaciji do vejice natančno, in prava redkost je, da sami predlagajo kakšne izboljšave. Pozorni moramo biti pri ceni - kaj ta vključuje (testno obdobje, popravke). Lahko je spletno mesto precej poceni, a pogosto zato, ker mislimo, da so določene funkcionalnosti strani same po sebi jasne. Znova opozarjam, specifikacije morajo biti res podrobne.
Najpogostejše napake imetnikov spletnih mest so v tem, da jih postavijo le zaradi konkurence. Nekatera mesta imajo vsebine, ki so posredovane iz drugih virov. Če je tega preveč, bo obisk hitro upadel. Postavitev spletnega mesta je tako šele začetek. Ker so obiskovalci najbolj pomembni, se pozablja na avtorje vsebin in skrbnike spletnega mesta, da tudi oni potrebujejo funkcionalno okolje. Spletno mesto brez oglasnih sporočil je redko. Oglasi sami po sebi niso moteči, saj so dodaten vir informacij za obiskovalce in vir financiranja, vendar mora biti njihovo mesto dobro odmerjeno. Spet so obiskovalci tisti, ki bodo znali hitro povedati, kaj jih moti, ali pa nehali obiskovati spletno mesto zaradi preveč nadležnih oglasov."
Miloš Petković, www.mojedarilo.com: "Najprej bi vsem, ki imajo idejo, a se ne morejo odločiti, ali se spustiti v projekt, svetoval, naj sprejmejo izziv, če verjamejo v zamisel. Ideja je lahko tudi s področja, ki jim je neznano (ali manj znano). Ko sem sam v takem položaju, pomislim na besede poslovneža, ki mi je rekel: Luzerji so tisti, ki si ne upajo iti v projekt, pa imajo za to vsa potrebna sredstva (denar ni edini dejavnik), ne pa tisti, ki sprejmejo izziv in propadejo.
Če imaš to v glavi, se podzavestno pripraviš na uspeh. Seveda brez trdega dela ni nič. Pred začetkom si je dobro postaviti vprašanje, kaj je najslabši možni rezultat (scenarij)? Ko si priznaš in odgovoriš na to vprašanje, je delo lažje. Dvom in skrb kar naenkrat nista več tako velika. Tistim, ki pa so ravnokar začeli projekt, bi svetoval vztrajnost. Bolj ko so težki trenutki in dela čez glavo, bolj moraš biti vztrajen. Po nekem času vztrajanja, ti pride v kri' in vztrajnost postane zadovoljstvo.
Pri dogovarjanju s ponudniki gostovanja je treba biti pozoren na določbe pogodbe. Kaj pogodba obsega, kakšni so fiksni in variabilni stroški, zanesljivost gostovanja ... Treba je tudi oceniti razvoj in širitev spletne strani, ki zahteva izboljšave med procesom poslovanja. Zato je pomembno, da je ponudnik gostovanja zanesljiv, prožen, hitro odziven in da ponudi zanesljivo podporo.
Koliko lastnega IT imeti, je odvisno od projekta do projekta. Če razvijaš programsko opremo, je vsekakor dobro imeti človeka za IT znotraj podjetja, saj je precej cenejši kot pa outsourcing. Za manjše projekte, kot je tudi mojedarilo.com in skoraj vse manjše spletne trgovine, pa ni nujno imeti svojega strokovnjaka. Sam ne izhajam iz IT-panoge, sem pa dober organizator in podjetnik. Z zdravo pametjo in širokim pogledom na situacijo se da vse rešiti, če se povežeš s pravimi podjetji, posamezniki (samostojnimi podjetniki). Enako bi rekel za strežnik.
Glede stroškov je treba zelo dobro analizirati trg. Najbolj pomemben je denarni tok. To je tudi najpomembnejši dejavnik, na katerega pa podjetniki začetniki največkrat pozabijo. To je tudi najpogostejši vzrok za težave, saj te napačna ocena denarnega toka lahko spravi v velike likvidnostne težave. Velikokrat to vodi v propad še tako dobre ideje.
Najpogostejše napake so tudi v logistiki in denarnem toku. Narediti spletno trgovino danes ni težko, velikokrat pa imetniki portala pozabijo na logistiko, ki je v celotnem procesu po mojem mnenju na prvem mestu. Vse drugo je rezultat, vključno z denarnim tokom. Splača se dobro proučiti logistični tok, saj ta prinaša zadovoljne stranke. Drugače je klik do konkurence izredno hiter."
Damjan Kosec, www.sloART.si, www.InfoCity.si: "Če spletna ideja zahteva visoko razpoložljivost delovanja, naj podjetnik investira denar v svoj strežnik, ki ga da v kolokacijo. Prednosti tega je, da strežnik lahko upravljaš sam.
Ponudniki spletnega gostovanja so večinoma manjša podjetja in espeji. Ti imajo ponavadi najbolje oblikovane spletne strani in cene. Se pa za vsem tem skriva le kakšen linux strežnik.
Stroški gostovanja niso tako pomembni. Paziti je treba na cene licenc, ki so za spletne strežnike drugačne.
Podjetniki imajo od spletnih portalov prevelika pričakovanja. V večini primerov se namreč z njimi životari. Od oglaševanja se ne da živeti. Imeti je treba res hudo' idejo."
Vir in informacije: Finance, 14.10.2008, www.finance.si, Avtor: Stane Petavs