| 

Postal sem podjetnik

Značilnosti malih in velikih podjetij

Značilnosti malih in velikih podjetij

Razvrstitev poslovnih družb na velike in majhne ter njihove prednosti oziroma slabosti smo si ogledali že v enem izmed predhodnih prispevkov (glej Mala in velika podjetja - prednosti in slabosti). Tokrat pa si bomo pobliže ogledali značilnosti majhnih oziroma velikih podjetij. V spodnji preglednici so tako prikazane splošno priznane značilnosti majhnih in velikih podjetij. Preglednica je dovolj nazorna, da podrobnejše razlage niso potrebne. S tem, da glede na navedene značilnosti, srednje velika podjetja lahko obravnavano skupaj z majhnimi podjetji.


Vodenja podjetja

Mala in srednja podjetja

Velika podjetja

  • lastnik, podjetnik
  • pomanjkljivo znanje o vodenju podjetja
  • tehniško usmerjena izobrazba
  • informacijski sistem ne zadošča za izrabo obstoječih prednosti fleksibilnosti
  • patriarhalno vodenje
  • redke skupinske odločitve
  • velik pomen improvizacije in intuicije
  • planiranja skoraj ni
  • preobremenjenost zaradi kopičenja funkcij, zato delitev dela po sodelavcih
  • neposredna udeležba pri dogajanju v podjetju
  • majhne možnosti korekture pri napačnih odločitvah
  • vodstvenega potenciala ni možno zamenjati
  • manager
  • temeljito znanje o vodenju podjetja
  • dobro tehniško znanje v strokovnih oddelkih in štabih
  • zgrajen formaliziran informacijski sistem
  • vodenje po načelih managementa
  • pogoste skupinske odločitve
  • majhen pomen improvizacije in intuicije
  • obsežno planiranje
  • visoka stopnja delitve dela po projektih
  • daleč od dogajanja v podjetju
  • dobre možnosti korekture pri napačnih odločitvah
  • vodstveni potencial je možno zamenjati

Kadri

Mala in srednja podjetja

Velika podjetja

  • majhno število zaposlenih
  • pogosto nepomemben delež nekvalificirane in priučene delovne sile
  • zaposlen komaj kak delavec z visokošolsko izobrazbo
  • pretežno široko strokovno znanje
  • velik del sodelavcev zadovoljnih z delom
  • veliko število zaposlenih
  • pogosto velik delež nekvalificirane in priučene delovne sile
  • zaposlenih veliko sodelavcev z visokošolsko izobrazbo
  • močno izražena tendenca po specializaciji
  • malo sodelavcev zadovoljnih z delom

Organiziranost

Mala in srednja podjetja

Velika podjetja

  • na podjetnika naravnan linijski sistem, nad katerim ima pregled on sam ali s pomočjo majhnega števila vodilnih sodelavcev
  • kopičenje funkcij
  • redko oblikovanje oddelkov
  • kratke neposredne poti informacij
  • močna osebna povezanost
  • navodila in kontrola z osebnimi stiki
  • omejeno delegiranje
  • neznatni koordinacijski problemi
  • neznatna stopnja formalizacije
  • visoka fleksibilnost
  • kompleksna organizacijska struktura, ki je neodvisna od oseb in je objektivno usmerjena
  • delitev dela
  • razvito oblikovanje oddelkov
  • predpisane poti informacij
  • neznatna osebna povezanost
  • formalizirani brezosebni odnosi glede navodil in kontrole
  • delegiranje na mnogih področjih
  • veliki koordinacijski problemi
  • velika stopnja formalizacije
  • neznatna fleksibilnost

Prodaja

Mala in srednja podjetja

Velika podjetja

  • zadovoljevanje individualiziranega povpraševanja majhnega obsega v prostorsko in/ali resnično ozkem tržnem segmentu
  • zelo različen konkurenčni položaj
  • zadovoljevanje povpraševanja velikega obsega v prostorsko in/ali stvarno širokem tržnem segmentu
  • dober konkurenčni položaj

Nabava in materialno gospodarjenje

Mala in srednja podjetja

Velika podjetja

  • šibka pozicija na nabavnem tržišču
  • pogosti nabava materiala po naročili
  • močna pozicija na nabavnem tržišču
  • pretežno nabava materiala neodvisno od naročil, zagotovljena z dolgoročnimi pogodbami z dobaviteljI

Proizvodnja

Mala in srednja podjetja

Velika podjetja

  • delovno intenzivna
  • neznatna delitev dela
  • pretežno univerzalni stroji
  • majhna degresija stroškov pri rastočem obsegu učinkov
  • pogosto dolgoročno vezana z določeno temeljno inovacijo
  • kapitalno intenzivna
  • visoka delitev dela
  • pretežno specialni stroji
  • močna degresija stroškov pri rastočem obsegu učinkov
  • ni dolgoročno povezana s temeljno inovacijo

Raziskave in razvoj

Mala in srednja podjetja

Velika podjetja

  • brez stalnega institucionaliziranega raziskovalno razvojnega oddelka
  • kratkoročno intuitivno usmerjeno raziskovanje in razvoj
  • skoraj izključno v uporabo usmerjen razvoj izdelkov in postopkov, temeljnih raziskav skoraj ni
  • relativno kratko časovno obdobje od iznajdbe do gospodarske uporabe
  • stalen institucionaliziran raziskovalno razvojni oddelek
  • dolgoročno sistematično zastavljeno raziskovanje in razvoj
  • razvoj izdelkov in postopkov v tesni povezavo s temeljnimi raziskavami
  • relativno dolgo časovno obdobje od iznajdbe do gospodarske uporabe

Financiranje

Mala in srednja podjetja

Velika podjetja

  • v družinski lasti
  • ni dostopa na anonimno tržišče kapitala, torej zato le omejen možnosti financiranja
  • nikakršna neposredna, neznatna splošna državna podpora v krizi
  • praviloma široko razpršena lastnina
  • neoviran dostop na anonimno tržišče kapitala, zato veliko različnih možnosti financiranja
  • verjetno neposredna državna podpora v krizi

Povzeto po Podjetništvo in management malih podjetij, prof. dr. M. Rebernik in soavtorji

sorodni članki