Značilnosti malih in velikih podjetij
Razvrstitev poslovnih družb na velike in majhne ter njihove prednosti oziroma slabosti smo si ogledali že v enem izmed predhodnih prispevkov (glej Mala in velika podjetja - prednosti in slabosti). Tokrat pa si bomo pobliže ogledali značilnosti majhnih oziroma velikih podjetij. V spodnji preglednici so tako prikazane splošno priznane značilnosti majhnih in velikih podjetij. Preglednica je dovolj nazorna, da podrobnejše razlage niso potrebne. S tem, da glede na navedene značilnosti, srednje velika podjetja lahko obravnavano skupaj z majhnimi podjetji.
Vodenja podjetja
|
Mala in srednja podjetja
|
Velika podjetja
|
- lastnik, podjetnik
- pomanjkljivo znanje o vodenju podjetja
- tehniško usmerjena izobrazba
- informacijski sistem ne zadošča za izrabo obstoječih prednosti fleksibilnosti
- patriarhalno vodenje
- redke skupinske odločitve
- velik pomen improvizacije in intuicije
- planiranja skoraj ni
- preobremenjenost zaradi kopičenja funkcij, zato delitev dela po sodelavcih
- neposredna udeležba pri dogajanju v podjetju
- majhne možnosti korekture pri napačnih odločitvah
- vodstvenega potenciala ni možno zamenjati
|
- manager
- temeljito znanje o vodenju podjetja
- dobro tehniško znanje v strokovnih oddelkih in štabih
- zgrajen formaliziran informacijski sistem
- vodenje po načelih managementa
- pogoste skupinske odločitve
- majhen pomen improvizacije in intuicije
- obsežno planiranje
- visoka stopnja delitve dela po projektih
- daleč od dogajanja v podjetju
- dobre možnosti korekture pri napačnih odločitvah
- vodstveni potencial je možno zamenjati
|
Kadri
|
Mala in srednja podjetja
|
Velika podjetja
|
- majhno število zaposlenih
- pogosto nepomemben delež nekvalificirane in priučene delovne sile
- zaposlen komaj kak delavec z visokošolsko izobrazbo
- pretežno široko strokovno znanje
- velik del sodelavcev zadovoljnih z delom
|
- veliko število zaposlenih
- pogosto velik delež nekvalificirane in priučene delovne sile
- zaposlenih veliko sodelavcev z visokošolsko izobrazbo
- močno izražena tendenca po specializaciji
- malo sodelavcev zadovoljnih z delom
|
Organiziranost
|
Mala in srednja podjetja
|
Velika podjetja
|
- na podjetnika naravnan linijski sistem, nad katerim ima pregled on sam ali s pomočjo majhnega števila vodilnih sodelavcev
- kopičenje funkcij
- redko oblikovanje oddelkov
- kratke neposredne poti informacij
- močna osebna povezanost
- navodila in kontrola z osebnimi stiki
- omejeno delegiranje
- neznatni koordinacijski problemi
- neznatna stopnja formalizacije
- visoka fleksibilnost
|
- kompleksna organizacijska struktura, ki je neodvisna od oseb in je objektivno usmerjena
- delitev dela
- razvito oblikovanje oddelkov
- predpisane poti informacij
- neznatna osebna povezanost
- formalizirani brezosebni odnosi glede navodil in kontrole
- delegiranje na mnogih področjih
- veliki koordinacijski problemi
- velika stopnja formalizacije
- neznatna fleksibilnost
|
Prodaja
|
Mala in srednja podjetja
|
Velika podjetja
|
- zadovoljevanje individualiziranega povpraševanja majhnega obsega v prostorsko in/ali resnično ozkem tržnem segmentu
- zelo različen konkurenčni položaj
|
- zadovoljevanje povpraševanja velikega obsega v prostorsko in/ali stvarno širokem tržnem segmentu
- dober konkurenčni položaj
|
Nabava in materialno gospodarjenje
|
Mala in srednja podjetja
|
Velika podjetja
|
- šibka pozicija na nabavnem tržišču
- pogosti nabava materiala po naročili
|
- močna pozicija na nabavnem tržišču
- pretežno nabava materiala neodvisno od naročil, zagotovljena z dolgoročnimi pogodbami z dobaviteljI
|
Proizvodnja
|
Mala in srednja podjetja
|
Velika podjetja
|
- delovno intenzivna
- neznatna delitev dela
- pretežno univerzalni stroji
- majhna degresija stroškov pri rastočem obsegu učinkov
- pogosto dolgoročno vezana z določeno temeljno inovacijo
|
- kapitalno intenzivna
- visoka delitev dela
- pretežno specialni stroji
- močna degresija stroškov pri rastočem obsegu učinkov
- ni dolgoročno povezana s temeljno inovacijo
|
Raziskave in razvoj
|
Mala in srednja podjetja
|
Velika podjetja
|
- brez stalnega institucionaliziranega raziskovalno razvojnega oddelka
- kratkoročno intuitivno usmerjeno raziskovanje in razvoj
- skoraj izključno v uporabo usmerjen razvoj izdelkov in postopkov, temeljnih raziskav skoraj ni
- relativno kratko časovno obdobje od iznajdbe do gospodarske uporabe
|
- stalen institucionaliziran raziskovalno razvojni oddelek
- dolgoročno sistematično zastavljeno raziskovanje in razvoj
- razvoj izdelkov in postopkov v tesni povezavo s temeljnimi raziskavami
- relativno dolgo časovno obdobje od iznajdbe do gospodarske uporabe
|
Financiranje
|
Mala in srednja podjetja
|
Velika podjetja
|
- v družinski lasti
- ni dostopa na anonimno tržišče kapitala, torej zato le omejen možnosti financiranja
- nikakršna neposredna, neznatna splošna državna podpora v krizi
|
- praviloma široko razpršena lastnina
- neoviran dostop na anonimno tržišče kapitala, zato veliko različnih možnosti financiranja
- verjetno neposredna državna podpora v krizi
|
Povzeto po Podjetništvo in management malih podjetij, prof. dr. M. Rebernik in soavtorji