| 

Aktualno

50 let Porscheja 911

50 let Porscheja 911

Že pet desetletij je 911 srce znamke Porsche. Le malokateri avtomobil na svetu se lahko pohvali s tako dolgo tradicijo in kontinuiteto. Od predsta-vitve kot tip 901 na mednarodnem avtomobilskem salonu (IAA) v Frankfurtu septembra 1963 navdušuje ljubitelje avtomobilov po vsem svetu in danes predstavlja merilo vsem drugim športnim avtomobilom. 911 ostaja osrednja referenca tudi za vse druge modelske serije znamke Porsche. Vsak Porsche, od Cayenna do Panamere, je v svojem tržnem segmentu najbolj športen avtomobil, obenem pa je pri vsakem Porscheju prisoten del filozofije Porscheja 911.

Porsche 911 je tudi najuspešnejši športni avtomobil na svetu, saj je bilo izdelanih že več kot 820.000 vozil.Vsako od sedaj že sedmih generacij so Porschejevi inženirji iz Zuffenhausna in Weissacha zasnovali na novo in s tem vedno znova pokazali inovativno moč znamke Porsche. Nobeno drugo vozilo ne združuje navideznih protislovij tako kot 911: športnost in vsakodnevno uporabnost, tradicijo in inovativnost, ekskluzivnost in splošno družbeno sprejemljivost ali dizajn in funkcionalnost. Prav nič torej ne preseneča, da je vsaka generacija napisala povsem svojo zgodbo o uspehu. Ferry Porsche je lastnosti 911 odlično opisal: „911 je edini avtomobil, s katerim se lahko odpeljete na safari po Afriki, se preizkusite na dirki v Le Mansu, obiščete gledališče in se vozite po ulicah New Yorka.“

Poleg klasičnega in hkrati edinstvenega dizajna je Porsche 911 vedno odlikovala napredna tehnologija, ki določa smer razvoja v prihodnosti. Številne zamisli, ki jih je realiziral Porsche 911, so se porodile na dirkalni stezi. Pri Porscheju 911 je v ospred-ju vedno načelo zmogljivosti, dirkalne steze pa so njegov najpomembnejši testni poli-gon. Že od vsega začetka je bil prisoten na vseh dirkališčih po svetu in se izkazal kot vsestransko ter zanesljivo zmagovalno vozilo. Dobri dve tretjini do sedaj zbranih 30.000 zmag za znamko Porsche je dosegel 911.

Porsche slavi jubilej modela 911
Za Porsche je 50. obletnica modela 911 osrednja tema leta 2013. Seznam dogodkov ob jubileju je zelo pester, začenja pa ga avtomobilski salon Retro Classics v Stuttgar-tu. Porschejev muzej bo od 7. do 10. marca s štirimi posebnimi eksponati obeležil začetek jubilejnega leta. Poleg predserijskega vozila 911 Turbo 3.0 iz leta 1973, štu-dije 911 Turbo Cabriolet iz leta 1981 in cestne izvedbe 911 GT1 iz leta 1997 si bodo obiskovalci lahko ogledali tudi prototip 754 „T7“. Ta karoserijski osnutek, ki ga je leta 1959 zasnoval Ferdinand Alexander Porsche, velja za mejnik v razvoju dizajna modelske serije 911.

Poleg tega bo Porsche na potovanje po svetu poslal originalni in nerestavrirani 911 iz leta 1967. V letošnjem letu bo prepotoval pet celin, med drugim si ga bo mogoče ogledati v Kaliforniji (Pebble Beach), v Šanghaju, na dirkališču Goodwood (Velika Britanija), v Parizu in v Avstraliji. Kot ambasador znamke Porsche se bo v jubilejnem letu udeležil najrazličnejših mednarodnih prireditev, avtomobilskih salonom, rallyjev starodobnih vozil in avtomobilističnih tekmovanj. Na spletnem naslovu pors-che.com/follow-911 ga je mogoče spremljati na njegovi poti.

V Porschejevem muzeju bodo ob 50. obletnici modela 911 pripravili tudi posebno razstavo. Zgodovina in razvoj Porscheja 911 bosta na ogled od 4. junija do 29. sep-tembra 2013. Založba Porschejevega muzeja Edition Porsche Museum bo spomladi izdala jubilejni bilten z naslovom „911x911“.

Generacije
Pra 911 (1963) – rojstvo legende
Kot naslednik Porscheja 356 je Porsche 911 nemudoma osvojil srca ljubiteljev šport-nih avtomobilov. T. i. pra 911 se je leta 1963 kot tip 901 prvič predstavil na mednaro-dnem avtomobilskem salonu (IAA) v Frankfurtu. Ob uvedbi na trg leta 1964 se je pre-imenoval v 911. Njegov zračno hlajeni šestvaljni bokser motor je razvil moč 96 kW (130 KM) – dovolj za 210 km/h. Kupci, ki niso želeli tako visoke hitrosti, so od leta 1965 lahko naročili Porsche 912 s štirivaljnim motorjem. Leta 1966 je Porsche pred-stavil 911 S z močjo 118 kW (160 KM), ki je bil kot prvi opremljen s kovanimi alumini-jastimi platišči podjetja Fuchs. Porsche 911 Targa je na tržišče prišel konec leta 1966 in je bil z markantnim varnostnim lokom iz legiranega jekla prvi kabriolet s takšno varnostno opremo. S polavtomatskim 4-stopenjskim menjalnikom Sportomatic je bil 911 na voljo od leta 1967 naprej. Porsche je bil z izvedbami 911 T, E in S prvi nemški avtomobilski proizvajalec, ki je izpolnil stroge izpušne normative ameriške okoljevars-tvene agencije EPA (Enviromental Protection Agency). Porsche 911 je s povečevan-jem gibne prostornine (na 2,2 l leta 1969 in na 2,4 l leta 1971) postajal vse zmoglji-vejši. 911 Carrera RS 2.7 iz leta 1972 z močjo 154 kW (210 KM) in maso 1.000 kg še danes velja za sanjsko vozilo. Njen značilni „račji rep“ je bil v svetovnem merilu prvi serijski zadnji usmernik zraka za serijska vozila.

Serija G (1973) – druga generacija
Deset let po premierni predstavitvi so Porschejevi inženirji model 911 temeljito prede-lali. T. i. model G so izdelovali od leta 1973 do leta 1989 – dlje kot katerokoli drugo generacijo 911. Posebnost so predstavljali markantni odbijači z mehom – inovacija, ki je izpolnila najnovejše kriterije poskusnih trčenj v ZDA. Poleg tega so učinkovito zaščito potnikov zagotavljali serijski tritočkovni varnostni pasovi in sedeži z integriranimi vzglavniki. Mejnik v zgodovini 911 je leto 1974, ko je Porsche predstavil prvi serijski 911 Turbo, ki je bil opremljen s 3,0-litrskim motorjem z močjo 191 kW (260 KM) in markantnim usmernikom zraka na zadku. Zaradi edinstvene kombinacije razkošja in zmogljivosti je Turbo postal sinonim za znamko Porsche. Leta 1977 je sledila še zmogljivejša izvedba. 911 Turbo 3.3 je imel hladilnik polnilnega zraka in je z močjo 220 kW (300 KM) postal najboljši v svojem razredu. 911 Carrera z atmosferskim motorjem je leta 1983 nasledila SC in z 3,2-litrsko gibno prostornino ter močjo 170 kW (231 KM) postala priljubljeno zbirateljsko vozilo. Ljubitelje vožnje z odprto streho je leta 1982 razveselil 911 Cabriolet. Z 911 Carrero Speedster pa je Porsche leta 1989 obudil legendo – Porscheja 356.

Tip 964 (1988) – klasična sodobnost
Ko so številni strokovnjaki že napovedovali konec nekega obdobja, je Porsche leta 1988 predstavil 911 Carrero 4 (tip 964). Po 15 letih proizvodnje so pri Porscheju na novo zasnovali kar 85 odstotkov sestavnih delov in tako kupcem ponudili sodobno vozilo, ki je nakazovalo trende prihodnosti. Zračno hlajeni 3,6-litrski bokser motor je razvil moč 184 kW (250 KM). Na zunaj se je tip 964 od predhodnikov razlikoval pred-vsem po aerodinamičnih odbijačih iz poliuretana in električnim usmernikom zraka na zadku, tehnično pa je bil povsem razred zase. Novi model ni bil zasnovan, da bi navduševal samo s svojo športnostjo, temveč da bi prepričal tudi z voznim udobjem. Opremljen je bil z antiblokirnim sistemom (ABS), tiptronicom, servokrmiljenjem in varnostnimi blazinami, poleg tega pa je imel tudi popolnoma novo podvozje z alumi-nijastimi prečnimi vodili in vijačnimi vzmetmi in ne več zastarelega vzmetenja z vzvojnimi palicami. Skoraj revolucionarna članica nove modelske serije 911 je bila že od začetka Carrera 4 s štirikolesnim pogonom. Poleg Carrere Coupé, Cabriolet in Targa so kupci od leta 1990 lahko naročili tudi izvedbo 964 Turbo. Ta je bila sprva na voljo z uveljavljenim 3,3-litrskim bokser motorjem, nato pa od leta 1992 z 3,6-litrskim motorjem z močjo 265 kW (360 KM). Med vozili tipa 964 zbiratelji cenijo predvsem 911 Carrero RS, 911 Turbo S in 911 Carrero 2 Speedster.

Tip 993 (1993) – zadnji modeli z zračnim hlajenjem
Ta Porsche 911 z interno oznako 993 je še danes velika ljubezen številnih voznikov. Zaslugo za to ima med drugim izrazito lep dizajn. Integrirani odbijači poudarjajo har-monično celostno podobo vozila. Sprednji del je bolj plosk kot pri predhodnikih, kar je bilo mogoče doseči z zamenjavo okroglih žarometov s polieliptičnimi. Tip 993 je že od začetka veljal za dovršeno in zanesljivo vozilo, obenem pa je bil tudi zelo okreten, saj je imel kot prvi 911 na novo zasnovano aluminijasto podvozje. Izvedbo Turbo je prvič poganjal motor z dvema polnilnikoma, ki je leta 1995 v svetovnem merilu veljal za serijski motor z najmanjšimi emisijami. Porsche je kot prvi avtomobilski proizvaja-lec na svetu za model Turbo s štirikolesnim pogonom uvedel še eno inovacijo – alu-minijasta platišča z votlimi kraki. Za ljubitelje zelo hitrih športnih avtomobilov je Pors-che izdelal 911 GT2. Novost pri 911 Targi je bila električna steklena streha, ki se je pomaknila nazaj pod zadnje steklo. Najzvestejši ljubitelji vozil Porsche pa tip 993 še danes cenijo zato, ker so bili modeli 911, ki so bili izdelani od leta 1993 do leta 1998, zadnji z zračno hlajenim bokser motorjem.

Tip 996 (1997) – tekočinsko hlajeni motor
Veliko prelomnico v zgodovini Porscheja 911 predstavlja tip 996, ki so ga izdelovali od leta 1997 do leta 2005. Ohranil je značaj svojih klasičnih predhodnikov, obenem pa je bil povsem nova izvedba 911. Prvič je bil opremljen s tekočinsko hlajenim bok-ser motorjem, ki je po zaslugi štiriventilske tehnike razvil moč 220 kW (300 KM) in postavil nova merila na področju emisij, hrupa in porabe goriva. Dizajn je na novo interpretiral klasično linijo modela 911, odlikoval pa ga je nizek količnik zračnega upora cx (0,30). 996 si je določene dele delil z drugim uspešnim modelom, Boxsterjem. Rezultat: značilni potek linij. Oblikovno najbolj prepoznavni so žarometi z integriranimi smerniki – ta koncept je bil prva sporen, nato pa so ga pogosto kopirali številni drugi avtomobilski proizvajalci. Voznika je pričakala popolnoma nova notranjost. Na pomenu je poleg značilnih športnih voznih lastnosti sedaj pridobilo tudi udobje. S številnimi novimi izvedbami je Porsche s tipom 966 začel produktno ofenzivo brez primere. Enega vrhuncev modelske ponudbe je od leta 1999 predstavljal 911 GT3, ki je nadaljeval tradicijo Carrere RS. Ekstremni športnik 911 GT2, ki je sledil leta 2000, je bil prvič serijsko opremljen s keramičnimi zavorami.

Tip 997 (2004) – klasika in sodobnost
Julija 2004 je Porsche z modeloma 911 Carrera in 911 Carrera S predstavil nasled-njo generacijo z interno oznako 997. Ovalna žarometa pod gladkim steklom in dodat-ne luči v sprednjem delu so odsevali tradicionalni dizajn 911. Tip 997 ni prepričal le z dizajnom, pač pa tudi z voznimi lastnostmi. 3,6-litrski bokser motor za Carrero je razvil moč 239 kW (325 KM), na novo zasnovani 3,8-litrski motor za Carrero S pa celo 261 kW (355 KM). Temeljito predelane so bile tudi številne komponente podvozja. Carrera S je bila serijsko opremljena s sistemom za uravnavanje podvozja Porsche Active Suspension Management (PASM). Leta 2006 je Porsche predstavil novi 911 Turbo, ki je bil kot prvo serijsko vozilo z bencinskim motorjem opremljen s turbopolnilnikom z variabilno turbinsko geometrijo. Po modelski prenovi jeseni leta 2008 je tip 997 po zaslugi direktnega vbrizgavanja bencina in menjalnika z dvojno sklopko postal še učinkovitejši. Še nikoli doslej ni modelska serija 911 izpolnjevala takšnega razpona individualnih zahtev kupcev. Družina 911 – Carrera, Targa, Cabriolet, s pogonom zadaj in s štirikolesnim pogonom, Turbo, GTS, posebni modeli in cestne izvedbe dirkalnikov GT – je na koncu štela 24 članov.

Tip 991 (2011) – najboljši 911 vseh časov
Športno vozilo z interno oznako 991 predstavlja največji tehnični napredek v zgodo-vini 911. Porsche 911 že vrsto generacij postavlja merila v svojem razredu in tudi ta generacija vnovič zvišuje kriterije za zmogljivost in učinkovitost. Popolnoma novo podvozje s spremenjeno medosno razdaljo, širšim kolotekom in večjimi pnevmatika-mi ter ergonomsko izboljšana notranjost skrbijo za še bolj športno in udobno vožnjo. Tehnično je ta 911 izdelan popolnoma v znamenju pristopa Porsche Intelligent Per-formance: še manjša poraba goriva – še večja moč. K temu svoj delež prispevata zmanjšanje gibne prostornine na 3,4 l pri osnovnem modelu Carrera (ki kljub temu razvije 3,7 kW (5 KM) več kot tip 997/II) in hibridna zasnova (jeklo/aluminij), ki pome-ni bistveno manjšo maso. Med novosti med drugim sodita sistem Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC) in prvi 7-stopenjski ročni menjalnik na svetu. Številne pohvale je prejel tudi dizajn tipa 991. S položno silhueto, napetimi površinami in dovršenimi detajli Porsche 911 Carrera tudi v sedmi generaciji ostaja pristni 911 in s tem ponovno postavlja merila na področju avtomobilskega oblikovanja. Tudi zaradi tega je najboljši 911 vseh časov – vse do prihoda naslednje generacije.

sorodni članki